Роман Пятковка


Роман Пятковка
  • The Maternity Ward 1989

  • The Phantoms of the 1930's 1990

  • The Games of Libido 1995

  • Communal Apartment 2008

  • Soviet Photo 2012

  • The Third Rome 2015

  • Tectonic shift 2019

  • Muddy Waters 2020

Роман Пятковка (нар. 1955) почав займатися фотографією на початку 1980-х. Пятковка неодноразово наголошував на впливі Бориса Михайлова на його творчість, демонструючи низку технік, що стали візитівкою ХШФ. Однак головним внеском Пятковки в естетику Харківської школи стали брутальність та сексуальність в його роботах. Оголені тіла (заборонені у Радянському Союзі до 1990-х років) у провокаційних позах та ситуаціях, завжди наповнювали його світлини. Назви його проєктів говорять самі за себе: Адюльтер, Аборт, Сука-любов, Ігри голих тощо.

У своїй серії Пологове відділення (1989) Пятковка перетворює критичний репортаж про жалюгідний стан радянських лікарень у художній проєкт за допомогою анілінових барвників на чорно-білих документальних відбитках.

У 1990 році Пятковка створив Фантоми 1930-х, рідкісний виняток зі свого стилю — серію портретів, присвячених Голодомору 1932—1933 років в Україні, коли комуністичний режим замордував голодом мільйони людей. Частково проєкт базувався на знайденому матеріалі того періоду, частково був постановним. В обох випадках Пятковка використовував багаторазову репродукцію оригінальних зображень, на які потім наносились механічні пошкодження.

© Роман Пятковка. Ігри лібідо

В серії 1995 р. Ігри лібідо ("карнавальна нахабність безсоромної молодості", згідно з анотацією) Пятковка винайшов техніку "негативного монтажу": фрагменти оригінальних чорно-білих негативів він наклеював на скляну поверхню та одразу друкував, поки клей роз'їдав плівку. Отримані монтажі створювали напрочуд незвичний і багатошаровий візуальний ефект, а тираж, який автор встигав надрукувати, залежав від його спритності і обмежувався 3 — 5 принтами.

Комунальна квартира (2008) — приклад ручного розфарбування, улюбленої техніки харківських художників. Ці інсценізовані зображення — сатира на умови проживання в комунальних квартирах, радянському винаході 1920-х років, що насаджував соціальну рівність, змушуючи кілька сімей спільно користуватися однією кухнею та однією ванною і туалетом у великій квартирі.

© Роман Пятковка. Радянське фото

Журнал "Радянське фото" був єдиним друкованим періодичним виданням СРСР для фотографів — як професіоналів, так і любителів, — з 1926 по 1992 рік. Як і будь-яке інше радянське видання, він був державним і заполітизованим, ще одним засобом комуністичної пропаганди. Потрапити на його сторінки зі своєю роботою було мистецьким досягненням, мріями, що їх плекали багато фотографів. Перед публікацією світлини проходили сувору цензуру, і брутальні та хтиві nu Пятковки, звичайно, не мали жодного шансу. У 2012 році в проєкті Радянське фото він показав цифрові монтажі, у яких його фото оголених красунь радянського періоду накладено на скании сторінок журналу. Це була спроба відтворити техніку накладань зі "знайденим матеріалом" та насмішкою подолати залишки радянського менталітету, руйнуючи пропагандистські кліше. Це було глузливим здійсненням тої заповітної мрії всіх фотографів свого часу. Проєкт отримав нагороду Sony Photography 2013 у категорії "Концептуальне фото".

Третій Рим Пятковки поєднує цифровий колаж та неперевершену роботу художника з моделями. Ця серія є його відповіддю на вторгнення Росії та анексію Криму. Художник, вірний собі, помістив своїх напівголих пародійних персонажів позувати в декораціях Красної площі у Москві. Роботи демонструються в помпезних позолочених рамах імперського стилю.

Для своїх останніх робіт Роману Пятковці довелось перетрусити свої 30-річні архіви. У Каламутних водах (2020) він складав і одночасно сканував два негативи у старій добрій техніці накладань харківської школи. Тектонічний зсув (2019) є цифровою маніпуляцією зі сканованими чорно-білими зображеннями.