Група Шило


Група Шило
  • The Hospital 2010-2018

  • Negatives Preserved 2011

  • The Arabat Spit 2012

  • The Finished Dissertation 2013

  • Euromaidan 2014

  • Ukrainian Insurgent Army Hände hoch! 2014

Групу "Шило" було створено у 2010 році. В різні часи група складалася з чотирьох, п’яти чи трьох учасників. Наразі лише Сергій Лебединський та Влад Краснощок залишаються активними в художньому процесі. У 2018 році Сергій Лебединський заснував Музей Харківської школи фотографії і розпочав кураторську і видавничу діяльність.

У своїх роботах група "Шило" зробила низку влучних постмодерністських коментарів до доробку Харківської школи та її засадничих естетичних підходів.

© Сергій Лебединський. Арабатська стрілка

У 2010 роках митці переосмислили чорно-білий документальний дискурс харківської школи за допомогою техніки літ-друку. Висококонтрастні зображення, що ігнорували відтінки сірого та дрібні деталі, виглядали зловісно драматичними. У 2010 р. на виставці "Два погляди на українську фотографію" у Києві, організованій та курованій Мішею Педаном, їх роботи протистояли більш традиційній естетиці інших учасників.

Група "Шило" у харківській фотографічній спільноті має репутацію enfants terribles. У проєкті Закінчена дисертація (2013, за участі Вадима Трикоза) вони символічним мистецьким жестом силоміць помістили себе у Харківську школу фотографії, наклеївши свої фото на фотографії Бориса Михайлова в його фотокнизі Незакінчена дисертація, та залишивши без змін текстові коментарі автора.

Техніку літ-друку було використано в Арабатській стрілці (2012) Сергія Лебединського (ще один жест у бік Бориса Михайлова і його серії Солоні озера), а також в проєктах Євромайдан (2014) та Антитерористична операція (2015).

У 2010—2018 роках Влад Краснощок працював щелепно-лицьовим хірургом у харківському шпиталі невідкладної допомоги. Драматичні світлини його колег і пацієнтів у техніці літ-друку складають серію Больничка.

Проєкт Українська повстанська армія Hände hoch! (2013, за участі Вадима Трикоза) присвячено історії націоналістичної партизанської армії, яка брала участь у низці конфліктів під час Другої світової війни та після її закінчення, проти як нацистської Німеччини, так і Радянської армії. Для одних УПА — колаборанти та військові злочинці, для інших — герої, їхня історія є дуже суперечливим та спірним питанням в Україні. Проєкт групи "Шило" — це намагання протистояти "демонізації" УПА, серія постановних фото, що зображає повстанців у бурлескних обставинах, у тому числі на Червоній площі в Москві.

© Влад Краснощок. Негативи зберігаються

Негативи зберігаються (2011) — сольний проєкт Влада Краснощока, який підняв техніку ручного забарвлення на нові висоти. Старовинні фотографії, кабінет- та візит-портрети, знайдені на блошиному ринку, автор розфарбував вручну, і вони стали схожими на експерименти дадаїзму або дитячі розмальовки. У цій роботі Краснощок безсумнівно озирався на попередників з ХШФ, обнуляючи техніку розфарбування у відвертому художньому жесті.

Ось як художник описує свою роботу: "Я почав купувати ці фотографії, відчайдушно намагаючись їх зберегти. У багатьох із них на звороті був напис "Негативи зберігаються" або "Негативи зберігаються для подальших замовлень". Але колекціонувати чужі фотографії лише з метою їх збереження здавалося безглуздим. Я вирішив дати їм нове життя, новий початок... життя, якого вони ніколи не мали. Дотримуючись девізу "Негативи зберігаються", я просканував фото, щоб зберегти оригінальний вигляд, а потім почав їх змінювати, щоб оживити зображення. Я фарбував їх, стирав емульсію, додавав малюнки як спосіб увійти в їхнє підсвідоме, проникнути в їх душу".

Проєкт викликав бурхливу дискусію у фотомистецькій спільноті через звинувачення у "вандалізмі".